Komunikacja miejska - Serie

Odbieraki prądu rodziny Fb700 stanowią specjalną, modułową platformę produktową przeznaczoną dla pojazdów komunikacji miejskiej, dostępną dla wysokości konstrukcyjnej 3, 3,3 oraz 3,8 m. Odbieraki te jako odbieraki trzeciej generacji wyposażone są w przeguby kuliste ze zintegrowanymi łożyskami tocznymi. Ilość miejsc łożyskowania została zredukowana, podobnie jak ilość poszczególnych części składowe.

Montaż i demontaż jest przygotowany pod kątem prostej wymiany kompletnych podzespołów, co za tym idzie redukowane są w sposób porównywalny koszty cyklu życia wyrobu ( LCC).

Jednoramienny odbierak prądu FB 700

Odbierak typu Fb700 jest odbierakiem jednoramiennym przeznaczonym do odbioru prądu z górnej sieci trakcyjnej i może być montowany w miejsce tradycyjnych odbieraków OTK-1 i OTK2. Został przebadany przez Instytut Pojazdów Szynowych "TABOR" w Poznaniu, uzyskując pozytywną opinię zgodności z polską normą na odbierak prądowy dla tramwaju. Mechanizm podnoszący stanowi sprężyna naciągowa (podnosząca) ułożyskowana w ramie wsporczej. Opuszczanie odbieraka umożliwia ściągacz elektryczny 24 V DC. Położenia mechanizmu odbieraka są sygnalizowane standardowo przez cztery wyłączniki krańcowe B1 - B4, które pracują w układzie sterowania i sygnalizacji położenia na pulpicie motorniczego.

W przypadku awarii pokładowej instalacji zasilającej 24 V DC możliwe jest podniesienie i opuszczanie odbieraka za pomocą korbki z wnętrza pojazdu. W tym celu mechanizm został wyposażony w wałek giętki mocowany na przekładni mechanizmu i przepustu dachowego, który jest montowany w konstrukcji dachu tramwaju. W porównaniu do odbieraków tradycyjnych zastosowane opatentowane rozwiązanie zawieszenia ślizgacza eliminuje dotychczasowe pałąki i amortyzatory, wprowadzając w ich miejsce trwałe sprężyny płytkowe, redukując ilość elementów składowych.

W zależności od modyfikacji konstrukcji podstawowej, tj. rodzaj ślizgów grafitowych, długość wałka giętkiego itd. Odbieraki Fb700 otrzymują kolejne rozszerzenia cyfrowe, pozwalające na ich łatwe odróżnienie, np. Fb700.13, Fb700.59 czy Fb700.48.

Wymiary mocowania identyczne z tradycyjnymi odbierakami OTK-1 oraz OTK-2

Wzdłużnie (a): 520 mm
Poprzecznie ( b): 1030 mm
Wysokość max. ( c): 2930 mm ( 2970 przy listwach zaokrąglonych)
Wysokość w stanie złożonym ( d):
247 mm ( 270 przy listwach zaokrąglonych)
Wysokość izolatorów ( e):
60 mm
Długość listwy grafitowej ( f):
1050 mm
Długość ślizgacza ( g):
1700 mm
Szerokość ślizgacza ( h):
300 mm
Długość w stanie złożonym ( i):
około 2365 mm
Napięcie sieci trakcyjnej: do 750 V ( zależnie od typu izolatora aż do 1500 V)
Prąd znamionowy: 1000 A * - 1500 oA
Prąd max.: 1500 A * - 2250 oA
Siła docisku: 60 - 120 N ( z możliwością nastawienia)
Zasilanie silnika elektrycznego:
24 V DC
Czas podnoszenia: około 5 s
Czas opuszczania: około 5 s
Prędkość max.: 120 km/h
Waga: ok. 135 kg patrz lista przeprowadzonych kontroli

Dane eksploatacyjne ściągacza elektrycznego

Max. obciążenie mechaniczne:
4500 N
Napięcie znamionowe:
24 V DC
Stopień ochrony: IP 65

Jednoramienny odbierak prądu FB 800

Odbierak typu Fb800 jest pochodną odbieraka Fb700. Celem rozwoju serii "Fb800" było skonstruowanie odbieraka o solidnej i prostej budowie (przez co i niewymagającego pod względem nakładów konserwacyjnych) oraz zoptymalizowanie kosztów produkcji. Cel ten został osiągnięty z jednej strony poprzez zastosowanie sprawdzonych elementów konstrukcji odbieraka "Fb700" oraz z drugiej strony poprzez zastosowanie standardowych elementów z branży przemysłowej.

Podnoszenie i opuszczanie odbieraka w zależności od wymagań klienta jest realizowane poprzez zastosowanie ściągacza elektrycznego bądź podnoszącego napędu pneumatycznego. Godne szczególnej uwagi jest nowe opatentowane rozwiązanie zawieszenie ślizgacza, zwane przez nas kołyską uniwersalną,- ze względu na to że sztywność zawieszenia ślizgacza może być indywidualnie dostosowane do sytuacji sieci trakcyjnej panującej w miejscu eksploatacji.

W zawieszeniu ślizgacza zastosowano sprężyny o przekroju okrągłym, które uginają się od siły nacisku statycznego w kierunku pionowym oraz w kierunku poprzecznym zgodnym z oporem współpracy z przewodem jezdnym - zgodnie z kierunkiem ruchu pojazdu.

Komponenty modernizacyjne tradycyjnych odbieraków tramwajowych OTK-1/OTK-2

Oferujemy opatentowane i sprawdzone w wieloletniej eksploatacji rozwiązania ściągacza elektrycznego odbieraka oraz zawieszenia ślizgacza ( zestawy modernizacyjne).

Zestaw modernizacyjny tramwajowego odbieraka prądu OTK-1/2 składa się z zespołu ściągacza elektrycznego (elektrycznego mechanizmu opuszczającego) z wyposażeniem oraz ślizgacza.

Ściągacz elektryczny - instalacja na odbieraku prądowym

Ściągacz elektryczny składa się z mechanizmu przekładni napędzanego silnikiem elektrycznym. Skrajne położenia mechanizmu są wyznaczone przez wyłączniki krańcowe, które dodatkowo sygnalizują położenie odbieraka na pulpicie motorniczego:

odbierak podniesiony,
odbierak opuszczony

Przewidziano możliwość opuszczania awaryjnego ze względu na brak napięcia pokładowego 24 V DC.
W tym celu mechanizm został wyposażony w wałek giętki i przepust dachowy, który jest mocowany do otworu w  dachu tramwaju .Wałek zakończony jest czopami, które posiadają otwory sześciokątne. Zakończenie wałka jest zamocowane na tulejce korpusu mechanizmu opuszczającego z jednej strony, a drugiej - tulejce przepustu dachowego.

W przepuście dachowym jest ułożyskowany wałek, który od strony wnętrza (kabiny) tramwaju ma przekrój kwadratowy przystosowany do współpracy z korbką zakończoną nasadą kwadratową. Przepust dachowy posiada blokadę obrotu, która jest zwalniana po naciśnięciu trzpieniem, który jest zamocowany wewnątrz nasady kwadratowej korbki.

Długość wałka możemy dobrać stosownie do potrzeb na podstawie długości katalogowych (określonych w dokumentacji konstrukcyjnej), które uwzględniają sytuacje typowe. Wałek o długości L1=670 mm traktujemy jako podstawowy - wałek montowany w większości przypadków.

Dane techniczne ściągacza elektrycznego

Lp. Parametr Dane Uwagi
1 Napięcie zasilania 24 V DC  
2 Stopień ochrony IP 67  
3 Maksymalne obciążenie mechanizmu
4500 N
 
4 Ilość obrotów korbką przy pełnym skoku mechanizmu (od stanu złożonego do maksymalnego położenia konstrukcyjnego) około 40 Dla typu 08
(skok 800 mm)
5 Czas podnoszenia odbieraka około 5 s  
6 Czas opuszczania odbieraka około 5 s  

Korzyści wynikające z zastosowania nowego zespołu ślizgacza

Z zastosowania nowych rozwiazań możemy oczekiwać następujących korzyści:

zestaw umożliwia kompletną modernizację zespołu ślizgacza
montaż można przeprowadzić za pomocą prostych narzędzi w warunkach zajezdni lub warsztatów tramwajowych
zastosowanie sprężyn płaskich (płytkowych) zapewnia poprawną pracę i zwiększa niezawodność działania
zmniejszenie ilości elementów konstrukcyjnych (np. wyeliminowanie  łożysk igiełkowych i pałąków)  zmniejsza równocześnie koszt eksploatacji
zredukowanie ilości części zamiennych zmniejsza zapasy magazynowe, redukując koszty związane z utrzymaniem

Osoby kontaktowe

Pan Ireneusz Staszak

071-712-10-37
i.staszak@stemmann.com.pl

Pan Michał Cichoński

071-712-10-34
m.cichonski@stemmann.com.pl

Pan Robert Toporczyk

071-712-10-39
r.toporczyk@stemmann.com.pl